Liečba nespavosti – 6 užitočných rád

Nespavosť je známym problémom. Niekedy počas dňa nestihneme vyriešiť všetky povinnosti a pracovné či osobné problémy. Berieme si ich do postele, kde nad nimi premýšľame.

Ako vzniká nespavosť a ako sa jej zbaviť?

Niekedy však nie je príčinou intenzívne premýšľanie nad problémami a povinnosťami. Niekoľko častých príčin nespavosti:

  • svetlo, hluk alebo ruch v miestnosti, kde spíte
  • „ťažká“ večera
  • pitie veľkého množstva nápojov, ktoré obsahujú kofeín (napríklad káva)
  • stres (doma, v práci či v škole)
  • niekedy sú „vinníkmi“ niektoré lieky
  • časté prebúdzanie

3 formy nespavosti

  1. Postihnutý sa namiesto spánku na posteli len prevaľuje.
  2. Postihnutý sa prebudí veľmi skoro.
  3. Postihnutý zaspáva, ale v noci sa veľmi často prebúdza.

Vďaka nespavosti sa človek ráno cíti zle a počas dňa je podráždený.

Žena s nespavosťou

Do čoho zahryznúť pre spaním?

Dajte si banán alebo kuracie mäso. Tieto potraviny obsahujú aminokyselinu tryptofán, ktorú telo používa na výrobu chemikálie, ktorá zjednodušuje zaspávanie. Nejedzte však pred spaním veľa, pretože s plným žalúdkom ľahko nezaspíte.

Pred spaním dobre padne aj pohár teplého mlieka, do ktorého si môžete pridať lyžicu medu a štipku škorice.

Vstávajte každé ráno v rovnakom čase

A to bez ohľadu na to, ako dlho ste spali. Dlhšie nespite ani počas víkendov a voľných dní. Organizmus si tak zvykne na pravidelný rytmus a bude sa vám nielenže ľahšie zaspávať, ale aj vstávať.

Dajte si každé ráno krátku prechádzku

Prírodné svetlo unavenému telu oznámi, že je čas začať nový deň. Do nového dňa vkročíte správnou nohou a večer sa vám bude lepšie zaspávať.

Ešte niekoľko užitočných tipov na nespavosť

  • Fajčíte pred spaním? Práve to je možno príčinou vašej nespavosti.
  • Pred spaním nepite alkohol.
  • Pred spaním by ste nemali prijímať veľa kofeínu, takže obmedzte kávu, kolu či energetické nápoje.
  • Aspoň 3 hodiny pred tým, ako si ľahnete do postele, nevykonávajte žiadnu náročnú fyzickú aktivitu (posilňovanie a podobne).
  • Znížte celkovú dĺžku doby, počas ktorej ste na posteli.
  • Nechoďte do postele, kým nieste unavený.
  • Ak neviete zaspať, venujte sa inej činnosti (neležte v posteli).
  • Ak máte partnera, investujte do širokej a pohodlnej postele, aby ste sa s partnerom navzájom neprebúdzali.

Kedy navštíviť lekára?

Ak vám nezaberá žiadna zo svojpomocných možností liečby, zájdite za lekárom. Lekára navštívte aj vtedy, keď máte pocit, že kvôli nespavosti máte problémy s prácou či negatívne vzťahy v rodine. Návštevu lekára určite neodkladajte – v niektorých extrémnych prípadoch nespavosť ohrozuje životy (môžete napríklad zaspať za volantom).

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.