Pôst, detoxikácia – zdravie a redukcia váhy

Účelom pôstu je odpočinok tráviaceho traktu a prečistenie organizmu. Dôležitú rolu pri tomto procese hraje voda. K tomu, aby detoxikácia mohla prebiehať plynulo, by sme mali denne vypiť minimálne 2,5 litra vody. Toxické odpady, ktoré sa v tele za roky nerozumného stravovania a životosprávy nahromadili, zoslabujú funkciu buniek a tkaniva a spôsobujú niekoľko chronických ochorení. Ak sú tieto látky z tela odstránené, dochádza nielen k regenerácii organizmu, ale aj k pocitu omladenia.

Zvieratá nabáda k držaniu pôstu ich intuícia; akonáhle sa cítia choré, prestanú jesť až do doby, kedy sa znovu cítia lepšie.

Voda pri pôste

Výsledok pôstu

Bezprostredným výsledkom pôstu je strata váhy. V priebehu prvých 24 hodín, za predpokladu, že telo dostáva len čistú vodu alebo iné nekalorické nápoje, môže dôjsť k úbytku až 1,5 kg. Ak pôst pokračuje, tak počas ďalších 10 dní dôjde k priemernému dennému úbytku asi o 1 kg. Nejde len o odbúraný tuk; toho je asi 1/3. Polovicu váhy tvorí voda.

Pôst je prospešný nielen pre redukciu váhy, ale aj pre omladenie tela. Môže nás taktiež zbaviť niektorých neprospešných návykov, ako je napríklad konzumácia alkoholu alebo fajčenie. Pôst taktiež podnecuje uvoľňovanie rastového hormónu, ktorý pomáha posilňovať náš imunitný systém.

Rozdiel medzi pôstom a hladovkou

Musíme však rozlišovať rozdiel medzi pôstom a hladovkou. Hlad nie je stále známkou skutočného biologického hladu. Sú to len sťahy zažívacieho ústrojenstva, ktoré si vykladáme ako hlad. Je to vlastne akési volanie pre potešenie a únik od nudy. Vieme mu predísť pitím vody.

Po 2-4 dňoch „škvŕkania v žalúdku“ chuť k jedlu ustane. Potom nasleduje obdobie 3-4 týždňov, kedy nepociťujeme ani hlad, ani vyčerpanie. To je pravý fyziologický pôst. Keď sa nám však chuť k jedlu vráti, je to prirodzená známka toho, že je čas pôst ukončiť. V opačnom prípade začneme hladovať a ako zdroj energie telo začne odbúravať tkaniva potrebné k životu.

Úbytok váhy

Dlhý pôst a jeho nevýhody

Dlhý pôst, kedy pijeme len vodu, má ale aj svoje nevýhody. Telo má obvykle na jeho začiatku len jednorázovú rezervu cca 1000 kalórií, ktoré sú uskladnené v jadrách vo forme glykogénu a sú vyčerpané v priebehu prvých dvoch dní. Potom telo začína získavať energiu štiepením tukov na častice, ako je napríklad acetón. Tieto častice, nahradzujú glukózu a telu dodávajú 70 % požadovanej energie. Zbytok je získavaný štiepením tkanív.

Upozornenie: pôst môže byť nebezpečný pre ľudí so srdcovými alebo obličkovými chorobami a s cukrovkou. Každý, kto má akýkoľvek zdravotný problém, by sa mál pred zahájením pôstu poradiť s lekárom. Ani zdravý jedinec by pôst dlhší ako 3 dni nemal držať bez lekárskeho dohľadu.

Ako teda začať?

Najvhodnejšie sú krátkodobé pôsty. Jeden až trojdenný pôst obvykle nevyžaduje lekársky dozor. Odporúča sa však poradiť s lekárom, ak máte pochybnosti o svojom zdraví. Ak ste pôst nikdy predtým nedržali, začnite s jednodňovým. To, čo sa 1-3 dňovým pôstom dá dosiahnuť, stojí za to. Podstatný nie je úbytok na váhe o 1-3 kilogramy, ale odpočinok a prečistenie organizmu.

2 rady na záver

  • Pôst by ste nemali považovať za obmedzovanie, ale za pozitívny akt – dáva odpočinúť zažívaciemu traktu a je krokom k zlepšeniu zdravia.
  • Veľmi dôležité je pôst správne ukončiť – s jedlom začnite pomaly, s prihliadnutím k dĺžke pôstu (pôst môže byť ukončený troškou ovocnej šťavy alebo zeleninovej polievky).
ZDROJ INFORMÁCIÍ: LÉČENÍ OVOCEM A ZELENINOU (KNIHA V ČEŠTINE)

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.