Ako znížiť zvýšený cholesterol v krvi?

Cholesterol je vlastne zložený lipid – druh tuku, ktorý sa nachádza v potravinách živočíšneho pôvodu. Ide o látku, ktorá je nevyhnutná pre náš život, no môže pôsobiť aj protichodne.

Cholesterol – jeho význam a niečo o tom, ako ho znížiť

Význam

Okrem toho, že sa cholesterol nachádza v potravinách živočíšneho pôvodu, ho produkuje aj náš organizmus v pečeni. Pre náš organizmus slúži cholesterol ako surovina na syntézu pohlavných hormónov, bunkových membrán a žlčových solí.

Ak je hladina cholesterolu zvýšená, začne sa ukladať v stenách tepien, čím zmenšuje ich priemer a tým aj priechodnosť krvi. Preto vysoká hladina spôsobuje celý rad ochorení, ako napríklad infarkt či nedostatočné prekrvenie končatín.

Vajíčko (cholesterol)

Cholesterol LDL a HDL

Cholesterol LDL – ide približne o 75 % všetkého cholesterolu v našej krvi. Označenie LDL pochádza z angličtiny a je skratkou pre „Low Density Lipoprotein“. Tento cholesterol podporuje vytváranie artériosklerózy. Vďaka svojej škodlivosti sa nazýva aj „zlým cholesterolom“.

Cholesterol HDL – HDL je skratkou z anglického „High Density Lipoprotein“. Tento „dobrý cholesterol“ má vraj preventívny účinok proti artérioskleróze. Čím viac ho máme v krvi, tým lepšie.

Ako znížiť hladinu cholesterolu v krvi? – 14 rád

  • Jedzte menej mäsa a mäsových výrobkov.
  • Prestaňte jesť maslo, smotanu či mastné syry a uprednostňujte nízkotučné mlieko.
  • Znížte spotrebu sladkostí a cukrárenských výrobkov.
  • Nejedzte viac ako tri vajíčka týždenne. Cholesterol je obsiahnutý v žĺtkoch, takže bielky môžete konzumovať aj vo väčšom množstve.
  • Ak fajčíte, tak prestaňte. Fajčenie znižuje hladinu „dobrého“ cholesterolu HDL.
  • Pite zelený čaj
  • Jedzte orechy.
  • Jedzte viac rýb – obsahujú omega-3 mastné kyseliny.
  • Jedzte cesnak – obsahuje zlúčeninu alicín, ktorá znižuje cholesterol.
  • Jedzte viac ovocia a zeleniny.
  • Striedajte olivový olej s rastlinným olejom.
  • Malé množstvo alkoholu zvyšuje hladinu „dobrého cholesterolu“. Ak budete piť veľa, tak si narobíte viac škody, ako úžitku. Priaznivo pôsobí červené víno, ktoré je bohaté na antioxidanty (nekonzumujte viac ako 2 deci vína denne!).
  • Potrebujete viac zdravého pohybu – športujte.
  • Skúste sa vyhýbať stresu.

One comment

  1. moja rada – pridajte do svojho jedálnička kórejský ženšen – mne po dvoch mesiacoch každodenného pitia extraktu gold z pravého ženšenu sa podarilo znížiť LDL na zdravú hodnotu 😉

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.